Кексът на Чинка




Обичате ли пухкав, ароматен, лек и мек кекс? С който да изненадате гостите, семейството си или пък самите себе си? Е, този е точно такъв! В тетрадката ми с рецепти е записан "Кексът на Чинка", затова и на вас така ви го представям.
И като всяко друго ястие, поднесено от мен, и този кекс си има своята история.
Когато бях на 6 години чичо ми (братът на баща ми) се ожени за чинка ми. И оттогава няма път, в който да ида у тях на гости или тя да дойде у нас и на масата да не присъства кексът, именно този... пухкав, лек, мек.... ужасно вкусен. В повечето случаи има един за мен, само за мен и един за останалите.
Рядко го правя вкъщи, тъй като сядам и си го изяждам сама. Вярно, че не е точно като на чинка, но също е толкова вкусен.

Изписвам рецептата за цяла доза, вкъщи аз я приготвям на половина, тъй като формата ми за кекс е малка - 23 см диаметър, а първият път, в който направих цяла доза, го събирах из фурната 😅
За половин доза ползвам 5 грама бакпулвер и ако яйцата са ми по големи, добавям още малко брашно. Определено ми е по-лесно да работя с грамажи в рецептата.

Ето и какво ни е необходимо за пълна доза:
6 яйца
2 чаени чаши захар (моята е с вместимост 200 грама)
12 с.л  топла вода (много е важно)
 8 с.л олио
2 ч.ч брашно
1 бакпулвер (10 грама)
1 с.л какао за готвене (по желание)

В купа разбивам яйцата и захарта до бял крем! Отнема ми около 5 минути с ръчен миксер. След това прибавям 12 супени лъжици  топла вода, задължително топла, за да постигнем онази въздушност, която търсим. 8 супени лъжици олио.  Бакпулверът смесвам с брашното и пресявам. Разбърквам до пълна хомогенност. За да оцветя с какаото, разделям сместа приблизително на две равни части.  В едната смес слагам супената лъжица какао и разбърквам. Намазвам формата за кекса с олио, за да мога по-лесно да извадя кекса след това. Оформянето и оцветяването е според желанието и въображението ви. Може да се изсипят една върху друга и да се разбъркат с дървен шиш, за да се смесят. Може и да се изсипят от високо като сами се приливат.
Изпичането за мен е най сложната и важна част. Имала съм случаи, в които имаме идеално изпечена долна и горна кора и течен център. Весело е като се разреже 😅. Имах случай и на опечена горна част на кекса и сурова смес надолу. 😅 Затова това, което при мен се оказа работещ начин на печене, е да загрея фурната на 180 градуса. Слагам скарата на фурната на най-долно ниво на водачите, след това формата и включвам само на долен реотан. Така пека за около 20 минути. След това местя на среден водач, пускам и горния реотан. Пека за още около 10 минути. Като го и наблюдавам.
Целта на изпичането от долу на горе е да се постигне обем и да изпече вътрешността постепенно.
След като се опече го оставям във формата за 15-20 минути и след това изваждам внимателно. Обръщам върху чиния за сервиране и поръсвам с пудра захар.
Пробвала съм  да залея и със шоколадов ганаж. О, да, стана много вкусен.
Идеален за компания на чаша кафе, мляко с какао или просто така без нищо.

П.С. Умирам за кекса на Чинка! Определено, когато тя ми го прави е много по-вкусен. Винаги, когато се прибираме в България ме посреща и изпраща с него.



0 comments